Liten uppdatering kanske är på sin plats...

Jenny far just nu land och rike runt!! Resan är i och för sig snart slut och jag hade ju kunnat vänta med att skriva om den när jag kommer hem, men jag tänkte att nu när jag ändå är hyfsat pigg så kanske jag kan plita ner några rader. Befinner mej just nu i Stockholm, men har åkt från Ystad upp till Abisko (Riksgränsenn) och är nu på väg söderut!

Vad har jag gjort och lärt mig under den här resan so far då? Till att börja med kan jag säga att mina uppgifter på denna resa är att dokumentera och till viss del "assistera". Så vad har jag/vi sett, gjort och lärt oss då? Jo bl a:
- Besökt Lunds Domkyrka, och hälsat på Jätten Finn.
- Besökt Läckö Slott, 2 mil utanför Lidköping, på Kållandsö vid Vänern. Guiden där var samma kille som intervjuade mig...
- Blivit fotad och intervjuad av Karlskoga Kuriren
- Besökt Alfred Nobels museum i Karlskoga, tyvärr var Mr Nobel him self sängliggandes i feber jus den dagen vi var där.
- Varit nere i Falu Koppargruva. Den här gången släckte guiden ner så det blev becksvart. Kanske inte det bästa för min "fobi" att vara under marken, och det faktum att jag inte riktigt gillar mörker...
- Fått en liten blå, söt, bläckfisk vid namn Sven-Sigge.
- Kollat in hur man tillverkar Dalahästar hos Grannas A. Olsson i Nusnäs.
- Fotat helt sjukt snygga bilder över Siljan i Mora...
- Joggat längs Siljan och sedan joggat i mål vid Vasaloppsmålet. (OBS! En mycket skön morgonjogg kl 5.55)
- Stadsvandrat lite i Mora.
- Besökt Loos Koboltgruva, där jag nog lyckades fånga gruvfrun på bild...
- Lärt mig att Skånes landskapssten är Granit och Västergötlands är Platå-Diabas...
- Besökt älgar på Moosegarden, i Orrviken utanför Östersund...
- Besökt Jamtli i Östersund.
- Fart runt lite på Frösön.
- Sett Frösöstenen, Sveriges nordligaste runsten
- Besökt Strömsund och hembygdsgården där
- Sett massa renar längs vägen!!!
- Sett Vildmannen i Storuman.
- Besökt Båtsouj Samecenter, utanför Arvidsjaur.
- Fastnat i den djupa snön vid Båtsouj Samecenter.
- Besökt Lappstaden i Arvidsjaur.
- Besökte Anna-Lisas Souvenirbutik i Arvidsjaur
- Hoppat över Polcirkeln
- Besökt Ájtte Svenskt Fjäll- och Samemuseum.
- Hade Lapporten utanför mitt rum i Abisko.
- Tagit typ 3 steg på Kungsleden.
- Kollat in Vårfloden i Abisko.
- Joggat in i Norge, vid Riksgränsen.
- Kollat in Silverfallet.
- Var 540 meter under jorden, på LKAB InfoMine i Kiruna. Skithäftigt!
- Besökt Kiruna Stadshus
- Blev aldrig insläppta i Kiruna Kyrka, trots bokat besök! Tråkigt!
- Besökt Jukkasjärvi kyrka.
- Besökt Ice Hotel
- Kollat in världens största Lovikka vante
- Käkat lunch i finska Pello.
- Besökt Övertorneå Kyrka.
- Kollat in Kukkolaforsen
- Besökt Gammelstad Kyrkby
- Lunchat i Skellefteå
- Glasspaus i Umeå
- Besökt en strutsfarm utanför Ö-vik
- Fotat och åkt över Höga Kustenbron
- Varit på Fängelsemuseet i Gävle
- Kollat in Julbockens plats i Gävle
- Guidat busschauffören i Uppsala till Domkyrkan
- Besökt Uppsala Domkyrka

Nu har vi två intensiva dagar i Stockholm, och det är dax för mej att sova så jag orkar med morgondagen!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback