Han vrôla änna för högt i högtalarn, vöttö!! Eller så tjôta vi för mycket...

Är nu hemma över helgen i Trollhättan. Kände att jag behövde komma hemåt där jag faktiskt förstår vad folk säger! Jag blir dock lika förvånad varje gång jag ska åka buss eller faktiskt tåg med för den sakens skull. Det lustiga är att folk står hyfsat bra i kö innan bussen rullar in till stationen/hållplatsen (i detta exempel Tomelilla), men så fort man ser att bussen närmar sig hållplatsen försvinner kön och alla trängs för att komma först på bussen. Nu hade jag sån tur att jag trots allt hamnade hyfsat långt fram i denna kö (som jag faktiskt lydigt stod i från början) och jag var väl person 3 eller 4 på bussen. Nu tänkte jag att nu kan jag ju sitta där i mitten av bussen där det är lite mer plats för den packning jag hade med mig - resväska, dataväska och handväska. Men naturligtvis satte sig gubbjäveln som gick på precis före mej på den platsen, demonstrativt oxå på ytterplatsen. Låt mej nu oxå förklara att han sett mej i kön och visste att jag hade min lilla packning med mej. Istället fick jag nu knô mig in på sätet bakom... Naturligtvis hade han en kompis som skulle sitta bredvid honom, därav att gubbjäveln satte sig på yttersätet.

I Lund skedde sedan samma fenomen vad gäller busskön... Det var nästan bara pankisar och jag som denna gång skulle åka med bussen upp mot bl a Göteborg. När bussen har stannat så ska alla kärringar!!! på bussen först. Tänk om bussen kör ifrån dom. Eller vad som nästan är värre. Tänk om man måste sitta bredvid någon... Dessutom ska dom ju ha med sig ALL packning in i bussen med. De kan ju tänkas behöva ta på sig nattsärken under färdens gång...  Nej men usch så jag gnäller här... Detta måste jag ju genast sluta med!!


Väl i Göteborg så hade jag bestämt träff med min kära lilla Ida. Tänkte nu passa på att umgås lite med henne när jag ändå var på väg norrut. Vi gick till fröken Olssons café och käkade lite lunch, innan det var dax för Ida att jobba  och mej att åka hem! När jag skulle köpa min tågbiljett hem till Trollhättan från Göteborg så frågade kassörskan på SJ om det var säkert att jag skulle åka med 15.07 tåget och inte ville ha biljetten ombokningsbar. Klockan var vid detta laget 14.20!! Jag svarade vänligt att jag minsann hade tänkt att ta 15.07 tåget. Jag sa dessutom när jag kom fram till luckan: "Jag skulle vilja köpa en biljett till Trollhättan, med nästa tåg tack." När jag satt där på perrongen och njöt av min mjukglass doppad i choklad en halvtimma innan tåget skulle gå, så ser jag en mycket stressad pensionär som hade ganska bråttom på tåget. Det kunde ju hända att hon inte hann med tåget... Som sagt tanten sprang på tåget 14.30 och tåget skulle avgå 15.07. Det gäller med andra ord att vara ute i god tid. Nu tycker jag ju naturligtvis att det är bättre att man är ute i god tid, än att man ska rusa på tåget/bussen precis innan dörrarna stängs...


Hemma i Trollhättan "upptäckte" jag vilken hemsk/underbar dialekt vi har här. Oh my God... Konduktören meddelade att avstigning sker på tågets högra sida i färdriktningen, detta icke på Trollhättemål utan på typ rikssvenska, och folk stod och pratade som man alltid gör och lyssnade kanske inte så noga på vad han sa, men ett par tjejer/kvinnor blev lite förundrade över vart perrongen var på stationen då de var beredda att gå av på tågets vänstra sida. Naturligtvis. Då säger ena tjejen: Han vrôla änna för högt i högtalarn, vöttö!! Eller så tjôta vi för mycket... Sedan kom det ett asgarv från dem. De erkände i alla fall att de tjôta så att de inte hörde vad han sa, fastän det var ganska hög volym från högtalaren. För dej som inte riktigt förstår Trollhättemål så betyder det: Han pratade lite för högt i högtalaren, vet du... Eller så tjatade vi för mycket...


Jag har nu under mina dagar hemma i Trollhättan hört uttrycket "vöttö" så många gånger att jag inte orkat räkna. Var och varannan människa - inklusive mej själv - använder detta uttryck i var och varannan mening. Jag har bara inte tänkt på det innan.

Åker tillbax till Skåneland imorgon eftermiddag, då jag jobbar måndag-lördag denna vecka.


Kommentarer
Postat av: Joakim Forsberg

vöttö? snyggt uttryck ;>

Postat av: Lilla Jag

Jo men visst. Det ser nästan värre ut skrivet, än när man hör det sägas. Men innerst inne älskar jag ju naturligtvis min dialekt. *ler*

2008-05-24 @ 19:14:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback