El Stocolmo

Är helt fantastisk!!

Igår lämnade vi bussen och använde våra apostlahästar hela dagen. Nästan. Vi blev körda till Stadshuset där vi hade en guidad visning av en riktigt kul guide. Efter denna presentation av Stockholms Stadshus begav vi oss mot Gamla Stan, vi stannade till vid:
- Rosenbad
- Riksdagshuset
- Mynttorget
- Storkyrkan
- Stortorget
- Fick info om obelisken vid Storkyrkan, samt Olaus Petri
- Kungliga Slottet
- Stannade till vid Riksbron och fick info om Sagerska Palatset och Arvfurstens Palats

Sedan begav vi oss vidare mot Plattan, eller Sergels Torg som det ju egentligen heter för vår lunch på Kulturhusets Takterass. Nu heter inte restaurangen detta, men den är belägen på takterassen!!! Fast det var väl ingen överväldigande utsikt som det bjöds på...

Efter att ha käkat klart gick jag och Lotta först till ett apotek för att fixa lite allergimedicin och nässpray, sedan gick vi tll Kungsan (Kungsträdgården) där jag njöt av en mjukglass i den stekheta solen!


13.30 samlades alla vid Sverigehuset för en liten visit på Turistbyrån och Sverigeshopen, innan vi fortsatte vår promenad genom Stockholm. Nu såg/besökte vi:
- Kungsträdgården
- S:t Jacobskyrka, som vi även smet in i och fick höra underbar sång av en gosskör
- Kungliga Operan
- Gustav Adolfs Torg
- Grand Hotel, där vi faktiskt även gick in i lobbyn och kollade en sväng

Vi avslutade dagen med en två timmars båtsightseeing "under Stockholms broar" Tyvärr var jag ganska trött vid det här laget och hade lite svårt att hålla mina korpgluggar öppna hela turen. Men jag somnade aldrig...

Kvällen var fri och jag var alldeles för trött för att orka vara social, så det blev en tur till Mc Donald's och sedan ICA innan jag helt sonika lade mig i sängen för att kolla på TV. Tänkte se på Robin Hood - Prince of thieves, men somnade naturligtvis ifrån den och missade slutet...

Idag är det sovmorgon. Ska träffas 10.30, men ni som känner mig, vet att jag är hyfsat morgonpigg, och vaknade således tidigt idag. Naturligtvis. Och naturligtvis så passade jag på att gå ut på en morgonpromenad i Stockholm. Jag gick Hantverkargatan ner till Stadshuset, vidare till Riddarholmen och hälsade på Evert Taube, där han satt på Evert Taubes terass. Jag såg Riddarholmskyrkan, Riddarhuset, Wrangelska Palatset, Birger Jarls staty och Bondeska Palatset (tror jag), innan jag tog en liten sväng in i Gamla Stan längs Västerlånggatan, för att sedan gå tillbaka till Vandrarhemmet. Denna lilla runda tog 60  min. Helt ok tycker jag.

Idag ska vi bl a besöka Vasamuseet!!

Har förresten sett upp till reg. nr: 046 nu!

Glöm inte att heja fram Blåvitt ikväll mot Elfsborg!

Kommentarer
Postat av: syrran

Självklart é det ingen som glömmer att heja fram BLÅVITT ikväll!!!!! Jag ska sitta bänkad framför TVn i blåvitt-tröjan som vanligt!! FORZA BLÅVITT!!Ikväll ska klackarna vara tysta i 20 min för att protestera mot de nya reglerna för läktarna som fotbollsförbundet beastämt.. men jag kan ju köra alla hejaramsor här hemma... *hihi*

2008-05-12 @ 15:57:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback