Svensk husmanskost

Pizza, kebab, tacos och menyer från amerikanska hamburgerkedjor, visst är detta något jag gärna stoppar i mig, mest för att jag är alldeles för lat för att laga mat nu för tiden. Men idag kom jag hem till Trollhättan, ska ju på anställningsintervju imorgon, och då fick jag som brukligt när jag kommer hem - kokt potatis, stekt fläsk och löksås hemma hos mamma och pappa. *mums* Det är riktig mat det...

Ibland blir jag bara så trött på skåningar... Idag när jag skulle åka hem till Trollhättan så steg jag på Swebusexpress (i Lund) som jag brukar. Efter mig klev det på ett äldre par, nej nu ljög jag, kärringen sprang på bussen förs av alla så att hon säkert skulle få en plats, för säkerhetsskull paxade hon de två platserna på andra sidan gången så att maken fick sittplats oxå, när maken klev på talade chauffören om att man inte får ha "stora" väskor inne i bussen av säkerhetsskäl. Detta protesterade herren mot, han hade ju bara en kabinväska... Och han och frugan hade minsann packat ömtåliga eller viktiga saker - hörde inte riktigt vad - och han och frugan var mycket upprörda då chauffören vänligt men bestämt talade om att så är reglerna men att han kunde lägga väskan i ett annat utrymme där inget skulle hända den. Naturligtvis satt kärringen och hennes make och ältade detta en stund. De kunde inte heller förstå varför man inte får ha en kabinväska inne i bussen. Kanske för att man inte ska ta upp alla säten med en massa väskor och annan skit. Sen att ja, Jenny Karlsson, alltid har både dataväska och handväska in i bussen hör ju inte hit. Men kommer det nån som vill sitta intill är det ju bara att slänga upp väska antingen på hatthyllan eller nere vid fötterna...

När vi sedan kom fram till Göteborg för bussbyte står alla som dumma fån och väntar på att hämta deras väskor, nu menar jag inte bara det ädre paret, jag som hade min väska längst bak i ett utrymme och fick den snabbt kom inte förbi de andra, för att flytta på sig att folk kommer fram är inte att tänka på. När jag sedan kliver på "min" buss som ska ta mej till Trollhättan, tror ni inte att jag ser det gnälliga äldre paret från Lundtrakten nånstans... Jodå! Och tänk vad smutsigt och äckligt det var här minsann, och hemskt/äckligt folk var det. Och hur ska de orka åka lika lång tid till i buss, de ska med andra ord till Karlstad! De har ju ytterligare fyra timmar i buss! Väskan då? Jo då, den fick specialplats på denna buss oxå, inga kabinväskor inne i bussen inte. Och hur ska de orka gå på teatern ikväll... Osv. Stanna hemma!!! Det är mitt råd! Om allt är så fruktansvärt hemskt utanför hemmets fyra väggar, kan man stanna där! Naturligtvis är inte alla skåningar så här gnälliga...

Men nu är jag hemma i alla fall, och det är skönt att allt är sig likt hemma i stan, det är samma busschaufförer, samma personer som jobbar i gatuköket på torget, nej jag handlade inget där, folk jag känner igen på torget, trots att jag inte bott här sedan augusti 2006...

Fick idag beskedet som Linda E redan talat om för mej, att jag inte fick tjänsten på Hasse & Tagemuseet utan att Linda fick den. Grattis Linda! Men det är bara att ta nya friska tag!

Glömde ju nästan att meddela än annan härlig sak med Trollhättan. Det är vår här!! Jag lämnade ett kallt, blåsigt och regnigt Tomelilla och kommer hem till ett soligt och varmt Trollhättan.

Kommentarer
Postat av: Anna

Nog är det så att det är borta bra men hemma bäst!

Lycka till i morgon! Själv så ska jag till ett grupppboende i Brålanda och gå bredvid just imorgon, lite lätt nervös...

Kram Anna

2008-03-06 @ 18:26:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback