Hemma!

Vad är hemma egentligen? Där man har sängen? Jag har i alla fall två "hemma". Det ena är Trollhättan, där jag tillbringade mina första 29 1/2 år. Det andra är ju Tomelilla, "hålan" där jag bor just nu. Jag har lite svårt att bestämma mej för vad som är hemma. När jag åker till Trollhättan, så åker jag ju HEM till Trollhättan. Men när jag åker tillbaka till Skåne och Tomelilla, så åker jag HEM till Tomelilla. Inte undra på att jag är lite schizofren. Hemlängtan till Trollhättan får jag ofta när jag är "hemifrån" en längre tid, dvs från Tomelilla, som t.ex. Egyptenäventyret, Sverigeresorna... Det är när jag kommer hem igen som jag längtar hem till Trollhättan som mest... Som sagt. Vad är hemma egentligen. Måste nog trots allt erkänna att Trollhättan är lite mer hemma än Tomelilla. Mitt älskade Trollhättan med: Fallen, Slussarna, Gamle Dal'n, Slusscaféet (härliga räkmackor här), (café) Strandgatan (med de stora bullarna och utsikten mot kanalen och alla båtar som seglar förbi under sommaren), Spikön, Kanalen, Fallens Dagar, Kopparklinten, Ammis, Kebabsåsen (den riktiga!!!!), den härliga lite bonniga dialekten vöttö, Frank Andersson (världsmästare i brottning 1977), Håkan Mild, "Fame"-Jessica (ok, hon är inflyttad, men kom ihåg att jag lärde upp henne på mitt gamla jobb i Thn), Galenskaparna, Eric "Carlsson på Taket" Carlsson (körde rally en gång i tiden), SAAB, Volvo Aero f.d. Flygmotor, "Trollywood", Sandhemsspåret, Lyrfågelskolan, Slättbergen, Gripen (bandylag)... Det här är bara lite vad Trollhättan har!

Men Tomelilla då? Jo här hittar vi ju Bo Ohlsson (varuhus), Hasse och Tagemuseet, Brösarps backar, några slott, ett vattenfall, det är nära till havet och Simrishamn och Ystad... Men det är ju trots allt här jag har min säng nu för tiden...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback