Dagens hjälte

Dagens hjälte är utan tvekan den busschaufför på linje 4 från (Ystad) Tomelilla och mot Kristianstad med avgångstid 10.35. Anledningen till denna eminenta utmärkelse är hans agerande då några - i mina ögon - korkade/dumma/tröga människor som skulle till Tosselilla och stod och väntade på bussen som skulle ta dom dit. Nu ska jag inte kalla människor som är smarta nog att ta bussen istället för bilen för korkade, men lite korkad är man om man inte har koll på att vår nationaldag är en helgdag, dvs röd dag. Och röda dagar så går inte bussen som på vardagar!! Fast först och främst hade de ingen aning om vilken av linje de skulle åka med om det var mot Ystad eller Kristianstad. Fast det kan jag kanske ha förståelse för. Det är inte alla som vet vilket håll som bussen mot Kristianstad går mot. Nu stod de i alla fall på järnvägsstationen i Tomelilla kl. 10.35 och 4:an mot Ystad och förbi Tosselilla hade ingen avgång förrän 13.19. Busslinje 5 mot Lund som oxå går mot Tosselilla, men som dock inte har någon hållplats precis utanför skulle inte gå förrän 12.29. Nu hade Tosselillabesökarna 3 val. 1 - vänta på någon av bussarna som gick "lite" senare. 2 - ta en taxi. 3 - gå de ca 3 kilometrarna till Tosselilla. Det är nu som busschauffören blir dagens hjälte. Bara för att det är nationaldagen så meddelar han Tosselillabesökarna att han kör dem till Tosselilla!! Först blev jag lite småirriterad. Dels för att folk inte kan läsa en tidtabell och dels för att chauffören nu tänkte köra en omväg för att dessa stackars människor då inte kan läsa en tidtabell. Men sen så omvärderade jag mina tankar och bestämde mej för att chauffören är dagens hjälte!!! Det är inte många som skulle gjort vad han gjorde. Han sket helt enkelt i tidtabellen och han sket väl mer eller mindre i oss som redan satt på bussen. Naturligtvis så var det kö in till Tosselilla vilket gjorde att det mer eller mindre var tvärstopp i Svamparondellen! "Varenda jävel skulle naturligtvis till Tosselilla!!!" Förra året så var "varenda jävel på Bo Ohlsson" på nationaldagen!! Lixom jag. Nu hade väl inte busschauffören tänkt köra ända fram till Tosselilla, utan han körde ett varv i rondellen och släppte sedan av mycket nöjda Tosselillabesökare! Sen att jag kom försent till jobbet spelar betydligt mindre roll...

Annars på jobbet?!. Det kom in en del turister. Har bl a tipsat om boende, utsiktspunkter (förutom Stenshuvud),  förklarat vägen till Café Annorlunda, bra cykelleder ner till Ystad, har idag pratat tyska för första gången i år på turistbyrån. Och kommer på mej själv att jag svarar på spanska!! Korkade Jenny. Idag hade vi en busslast med polacker som hade beställt lunch så det blev till att servera idag med. Har fyllt på med broschyrer, städat lite... Ja jag har gjort lite av varje kan man säga.

Idag är det ju nationaldagen. Och den 6 juni 2006 satte jag mina västgötska fötter i Tomelilla för allra första gången. Anledningen till att jag åkte just hit var att jag den 7 juni 2006 skulle på intervju på Tomelilla Turismutbildning, och då jag inte riktigt kände för att åka Tomelilla tur och retur (från Trollhättan) så åkte jag och min kära syster ner till Österlen och Tomelilla den 6 juni. Mitt starkaste minne från denna "håla" var de killar som skrek "Zieg Heil!!!" efter mej och syrran utanför Celticbaren. Oh my God var min tanke, vad är det här för ställe som jag kanske kommer att tillbringa två år framåt i... Men jag är ju kvar i Tomelilla..

Nu ska jag tillbringa resten av kvällen tillsammans med Gunvald Larsson och company.

Ha de!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback