Sverigeresa, del 4

Vill bara börja med att förklara om det är någon som reagerat på att jag publicerade del 3 och 4 av min Sverigeresa på samma dag, så beror det på att Internet havererade precis innan jag skulle publicera del 3, och jag trodde ju då att allt var borta... Men icke, av någon, för mig outgrundlig anledning, så hade det i alla fall sparats...

Dag 10. Östersund-Mora. Nu börjar det närma sig slutet på resan, och i alla fall jag börjar bli lite trött på att asa resväska och andra väskor och påsar fram och tillbaka mellan hotell och buss... Dagens första "etapp" var till Frösön, där vi fick se Frösö kyrka, Vilhelm Petterson Bergers sommarhus och ett utsiktstorn, som vi i och för sig inte kunde gå upp till då det var stängt för säsongen. Jag hade dock önskat att vi fick se runstenen på Frösön istället då det är Sveries nordligaste... Men det är bara min egna personliga åsikt!! Efter Frösön åkte vi till Jamtli, Jämtlands Läns Museum, där vår guide från igår mötte upp oss iklädd vikingadräkt. För att komma ner till själva utställningarna fick vi åka genom Storsjöodjuret, och denna rutschbana var lite läskig även för oss vuxna... Eller för mej i alla fall!! Jag gillade verkligen det här studiebesöket, tycker dock att det kanske var lite för lite tid där, men å andra sidan så hade vi inte hela dagen på oss och vi skulle ju åka till Mora oxå... Efter Jamtli var det dax för lite lunch i Östersund och då jag, som vanligt, åt jättefort så hade jag plötsligt tid över för lite shopping... Jag hittade äntligen en scarf/halsduk som jag kan ha nu i vinter. Lite godis blev det naturligtvis oxå. Vi for sedan vidare mot Sveg, där vi skulle göra ett besök på KulturCentrum som "behandlar" Henning Mankell, och det passar väl bra nu med Mankell och Wallanderhysterin nere i Skåne. Lite väl långt stopp här kanske, men å andra sidan är det svårt att beräkna hur lång tid det kan ta när man inte varit på stället innan... Dagens middag bestod av lax!! Jag vill då påpeka att jag inte tycker om lax, men jag fick annan mat till slut, kyckling och pasta, orkade då inte påpeka att jag är gluten så jag åt litegrann i alla fall, innan jag tillsammans med Sofia, Ida, Sara, Linda E och Martina, gick ut på stan. Jag ville naturligtvis ha en bild på skylten, vid målgången för Vasaloppet. Då jag fortfarande var hungrig så letade vi upp nånstans där man kunde handla lite käk, men Mora är lika stängt som i Tomelilla på kvällen efter kl 18, så det fick det bli ett besök på ICA och jag köpte Nyponsoppa och bananer. Väl tillbaka på hotellet så bytte vi om och gick ner till poolen där det blev ett par längder i alla fall... Hade väl tänkt att ligga lite i bubblet, men där var det upptaget hela tiden så av det blev det inget.

Dag 11. Mora-Sunne. Idag kände jag att det skulle bli en kul sträcka... Första stopp blev i Nusnäs där vi fick se hur Dalahästtillverkning går till. Sen fanns det ju naturligtvis tid för lite shopping. Jag handlade bara för lite drygt 200:-, ganska bra gjort av mej må jag säga. Vi for sedan vidare till Dalhalla, detta stora stenbrott som nu är en jättepopulär konsertanläggning, där tanken var att det från början skulle vara en operascen... Vi fick beträda scenen och sedan även gå backstage, me like it. Efter Dalhalla for vi vidare mot Falun där vi skulle äta lunch på restaurang Kopparhatten. Efter lunchen så var det planerat ett besök på Falu Koppargruva, som nu är ett Världsarv. Alltså av intresse för mej. Ja jag vet, jag är lite konstig, men låt mej vara det bara så kommer allt att bli bra. Väl nere i gruvan så fick jag ta tag i min mörkrädsla, höjdrädsla (det är ganska djupa hål emellanåt där nere) och min skräck över att det hela naturligtvis skulle rasa ner över mej!! Varför det nu skulle hända just när jag är där nere?! Efter det här mycket intressanta studiebesöket for vi vidare mot Sunne med ett stopp utanför Hagfors, nämligen på Råda Rastplats! Efter dagens middag satt vi en stund nere i baren och bara tjötade, det var ju trots allt sista kvällen tillsammans!

Dag 12. Final Day och Sunne-Tomelilla!! Idag hade vi ett besök hos Selma på Mårbacka. Det känns lite konstigt att gå omkring och titta i en annan persons hem, bara för att hon/han är en kändis och dessutom död. Men det var jättekul att ha varit där. Även här shoppade jag lite, men jag fick hålla igen!! Köpte tre böcker, en magnet och ett par vykort. Vi for sedan vidare söderut och i Åmål fick jag HELA klassen att vinka på min syster och Christian som stod vid en rastplats i Åmål, för att eg bara vinka på mej, men spontan som jag är så skriker jag ut i bussen att alla skulle minsann vinka NU för min syster står där... Vi hade ett litet kort stopp i Håverud och akvedukten och sedan ett extra stopp i Mellerud så folk kunde handla nåt! Efter Mellerud for vi 45:an ner till Göteborg där vi käkade lunch på Greenwich, och vi var faktiskt sponsrade med lunch av Gudrun Tandarii och Scandorama. Tack!!! Efter lunchen var det tänkt att vi skulle få gå in på Liseberg och åka en attraktion! Men då det var en jävla massa gnäll från i princip HELA klassen, och ja jag var en av dom, så struntade Eva i hela denna överraskning. Anledningen till gnället då var ett stopp i Lomma för att släppa av två personer, när vi ändå skulle stanna i Malmö ca 5 min senare... Och ja jag var en av dom som tyckte att stoppet i Lomma var onödigt, men tyvärr är det bara att gilla läget. Kan dock säga att vi som var kvar i bussen efter stoppet i Malmö hade verkligen SKITROLIGT och släppte i princip alla hämningar. Tycker nästan synd om Busso som körde!! Var hemma vid 20.00 och efter att ha fått in alla väskor så träffades vi Tomelillabor hemma hos Ida och Sara  och käkade pizza!!

Det har varit en mycket kul resa som jag gärna gör om, kanske dock inte med den här klassen utan med kompisar hemifrån!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback