Sverigeresa, del 3

Dag 9. Arvidsjaur-Östersund. Klev upp ur sängen 05.49 och det kändes som om det var snuskigt tidigt, men det var ett måste då vi skulle åka redan kl 07.30 i morses. Åt frukost med utsikt mot sjön innan det var dax att asa (skånskt uttryck och betyder på svenska släpa/slita) ner alla väskor och kassar till bussen. Idag fick vi en uppgift av Eva och Jessica och det var att vi skulle pyssla ihop någonting av garn i de samiska färgerna, rött, blått, gult och grönt, vi fick 5 meter av varje färg, samt en virknål. Jag blev naturligtvis "upprörd" då jag genast fick prestationsångest över denna uppgift samt att jag inte kan virka, vilket lika snabbt gav mej underläge... Denna uppgift hade vi fram till Östersund på oss att genomföra och det skulle sedan hållas en liten vernissage på hotellet!! Vi satte genast igång med denna uppgift och det blev snabbt "slagsmål" om den enda saxen. Efter mycket funderande satte jag igång med mitt skapande, naturligtvis lite småsvärande över att jag inte kan virka och en massa andra småsaker som jag nu har förträngt.

Första stoppet idag blev vid Stensele kyrka, Sveriges största träkyrka, jag gillar ju att titta in i kyrkor så mej gjorde det absolut inget, här inne finns förresten en Kristinabibel (efter drottning Kristina) samt världens minsta bibel, och den var mycket mycket liten kan jag säga. Vi for vidare mot Vilhelmina där vi hade ett litet studiebesök på Hembygdsmuseet innan vi åt lunch. Det blev på en lokal pizzeria för mej och 10 till i klassen... Hann med ett snabbt besök på apoteket i Vilhelmina med innan vi for mot Östersund. Vi hade även ett lite stopp i CSN:s högsäte, Strömsund. Väl framme i Östersund hade vi en liten stadsvandring i Östersund innan vi checkade in på Quality Hotel Östersund.

Vad lyckades jag då knåpa ihop av mina garner, det blev en liten boll, läs Kattleksak, som är döpt i bästa IKEA stil och bär nu namnet "Havsanemon"... Jag fick även till en form av armband. Mycket fult vill jag dock påpeka, men det är gjort med kärlek och lite hjälp av Ida.

Vid middagen fick vi rösta på vilket hantverk som vi tyckte var bäst, och efter middagen hölls det en liten prisceremoni, där Sofia kom tvåa med sin lilla samemössa. Anna vann överlägset med hennes virkade samegubbe som höll i en nåjdtrumma och hade samiska flaggan "tryckt" på sin tröja. Jag förstår naturligtvis inte, att jag inte fick ett enda poäng. Jag som kämpat så tappert med mitt lilla mästerverk. *ler* Vill då oxå än en gång påpeka att jag jobbade i underläge då jag inte kommer ihåg hur man virkar...

Dax för mej att stänga ner burken för idag.

//Kramar Jenny i ett mycket blåsigt Östersund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback