Sverigeresa, del 2

Dag 4. Örnsköldsvik-Haparanda. Vi lämnade Foppaland utan att ha sett Foppa. En stor besvikelse enligt mej, jag räknade ju som sagt att han skulle dyka upp bara för att jag var i Ö-vik... Första stoppet blev i Umeå och Umeå Universitet, där vi hade en supertrevlig "guide" som tog hand om oss. Nästa stopp blev på Pite Havsbad, där vi åt lunch och sedan fick en rundvandring genom hela området. Intressant men kanske något långt stopp enligt min mening. Vi for vidare norrut mot Haparanda med en liten kissepaus, men vart kan jag inte komma ihåg, men det kanske inte är så viktigt... Får ju inte glömma att vi stannade till vid Världsarvet Gammelstad Kyrkby också där jag naturligtvis fotade! Vi bodde på Haparanda Stadshotell som såg mycket mysigt ut på utsidan, men vårt rum verkade vara ett enkelrum som de gjort om till dubbelrum så det var ganska trångt. Efter middagen var det tänkt att vi skulle gå över till den finska sidan och Torneå för att festa loss. Men då jag fortfarande mådde dåligt, nu hade jag även blivit förkyld så jag var inte bara hes, så gick jag och Sofia med över till Finland, men sen vände vi tillbaka till Sverige och Haparanda och jag kröp ganska snart ner i min hotellsäng för att försöka kurera mig inför morgondagen.

Dag 5. Haparanda-Kiruna. Min dag!!! Upp tidigt, kändes det som då jag inte sovit bra på flera nätter... Frukost 6.45, samling 7.25 och avfärd 7.45. Först körde vi förbi kyrkan i Haparanda innan vi for över till Finland där vi såg Torneås kyrka, mycket finare än Haparandas. Men å andra sidan så har Haparanda kyrka utsetts till Sveriges FULASTE kyrkobyggnad... Tillbax till Sverige via en golfbana som låg mellan Sverige och Finland. Första lilla stoppet blev vid Kukkolaforsen, innan vi for vidare till Luppioberget, där det sägs att Tomten bor, men jag hittade inte hans grotta. Tyvärr. Och jag som hade min önskelista färdig och klar inför julen... Efter Luppioberget for vi vidare mot byn Lansån och den samiska familjen Rokka där vi hade beställt lunch. Efter en liten stunds spänd förväntan i kåtan så klev Ola Rokka in där i full samemundering, dvs kolt!!! Ola är en mycket pratsjuk herre som gärna hade fortsatt än idag om vi inte stoppat honom!! Då flera av oss ville se renar så gav vi oss ut i skogen på en liten renjakt! Ola ropade på Evert och alla de andra renarna, men de var mycket tveksamma först att komma fram. Vilket jag kan förstå, då det stod 24 dumma personer och stirrade på stackars Evert. Men efter mycket lock och pock så kom det fram en massa renar, och lyckan var gjord! Endast 1 timma efter vår planering for vi vidare mot Polcirkeln där vi tänkt genomföra en liten ceremoni. Men han som skulle ta hand om oss, trodde jag och Catha i alla fall, verkade mycket förvirrad så det blev bara att vi fick våra certifikat och sedan tog vi klivet över Polcirkeln. Vi for nu vidare mot Lappesuando där vi hade en liten kort fikapaus alldeles intill Kalix älv. Då vi räknat med två timmars färd mellan Lappesuando och Kiruna så var vi helt plötsligt i Kiruna, en kvart före vår tidsplanering!!! Det tog nämligen bara en timma mellan Lappesuando och Kiruna. Vi checkade in på hotell Ferrum, som hittills på resan var klart bäst. Behöver jag säga förresten att jag var ganska hes när vi kom fram till Kiruna. När vi checkat in höll Linda M ett litet föredrag om Nationalparker i Sverige. Ett mycket intressant föredrag måste jag tillägga. Efter middagen sedan gick jag och Sofia upp på rummet och jag bäddade snabbt ner mig i sängen, för jag mådde verkligen inte bra och Sofia skulle guida dagen efter.

Dag 6. Kiruna med omnejd. Idag var det Sofia och Linda E:s dag. Jag och Sofia började dagen med en morgonpromenad tillsammans med Busso. Vi for mot Abisko där vi hade ett par timmars fri tid. Jag och några till gick på Kungsleden, vi hittade en liten "canyon" eller vad jag ska kalla det för, där vi bara satt i ca 20 min och njöt av vattnet och den underbart vackra naturen runtomkring. Vi åt lunch på Abisko Turiststation och sedan bar det iväg in i butiken, där jag köpte en t-shirt, en kåsa och en penna. Man kan inte släppa in Jenny i en "souvenirbutik" med pengar... Efter Abisko for vi tillbaka till Kiruna där vi fick se kyrkan, innan vi for mot Jukkasjärvi där vi kollade på kyrkan, hembygdsgården och Ice Hotel. Eller där ICE Hotel ligger på vintern i alla fall. Efter denna lilla utflykt for vi tillbaka till Kiruna, där vi sedan slappade resten av kvällen.

Dag 7. Kiruna-Arvidsjaur. Ännu en morgonpromenad runt Kiruna. Första, och enda besöksmålet för dagen var Esrange, vårt rymdforskningscentrum uppe i norra, kalla Sverige. Det var helt klart häftigt att vara där, men det var inte så hightech som jag kanske förväntat mej, och lite dyrt var det med tanke på vad vi fick se. Men det är alltid kul att ha varit där. Efter lunchen inne i Kiruna - Sibylla vid torget - for vi vidare mot Arvidsjaur, enda stoppet på vägen blev utanför Jokkmokk. Den här sträckan gick mycket fort, då i alla fall vi längst bak i bussen satt sjöng, högt och ljudligt i princip hela vägen. Det var nog inte alla som uppskattade detta.... Hotell Lapponia som vi ska bo på i två nätter är verkligen skitmysigt, våra rum har balkonger, hörnskinnsoffa och ett litet pentry. Det finns dock inte något att laga maten i eller heller äta den på. Dagens guide var Emma.

Dag 8. Arvidsjaur med omnejd. Jag och Sofia startade vår dag med att promenera runt en liten mysig sjö. Första anhalt idag var Lappstaden, där det finns ett 80-tal kåtor och härbren. Sedan for vi till Anna-Lisas souvenirshop, och som jag tidigare skrev. Man kan inte släppa in mej i en souvenirshop. Jag kom ut härifrån med en samisk nåjdtrumma och en mössa. 280 spänn fattigare. Vi for nu mot Arjeplog, och nu längs vägen såg vi massa renar, bland annat Greger, Stig och Sven!! Måste då bara tillägga för tydlighetens skull att det är jag som döpt renarna till detta!!! I Arjeplog fick vi först en liten introduktion av staden av personalen på Turistbyrån, innan Gustav tog över och guidade i kyrkan. Efter kyrkobesöket var det dags för lite lunch på Mathörnan innan vi gjorde ett besök på Silvermuseet. Vi for sedan vidare mot ett högt berg där vi hade utsikt över Arjeplogsområdet. Nu for vi tillbaka mot Arvidsjaur där vi åkte upp på ett annat utsiktsberg med utsikt över Arvidsjaur. Sitter nu och väntar på dagens middag. Idag var även Jassi och Patricia guider.

So long!! Vi hörs en annan dag gott folk!!!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Måste tillägga att promenaden i Arvidsjaur var var nog den finast so far on this journey......

2007-09-12 @ 20:44:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback