Sverigeresa, del 1

TK11:s rikstäckande Sverigeturné började i tisdags, alltså den 4 september, tidigt på morgonen. De första i klassen gick på Ystad och  några av oss i Tomelilla. Vi hämtade upp vår dokumentärfilmare Jessica i Brösarp innan alla som skulle med på resan var på bussen. Vi for upp mot Kristianstad och sedan in i Blekinge där vi hade vårt första stopp vid Galtsjön. Rastplatsen ligger jättefint vid en liten sjö, men det var kallt som satan tyvärr. Vi for vidare mot Kalmar där vi hade ett studiebesök inbokat på Kalmar Slott. Vår guide, Markus, var det snyggaste jag sett på flera år, och jag talade om inför vår dokumentärfilmare att jag minsann hittat min drömman och att vi ska gifta oss. Han vet inte om det än bara. Efter studiebesöket så var det dax för en liten lunch och den blev på den grekiska restaurangen Athena! Vi for vidare mot Stockholm och hade ett stopp strax norr om Norrköping, minns dock inte vad stället heter, vi åkte sedan ca 1 timma innan vi var tvungna att ha ett ytterligare stopp för busschauffören, men han kunde ju förlängt stoppet innan. Tycker jag. I Stockholm fick vi oss en liten rundtur i stan innan vi kom fram till hotellet i Wärtahamnen. Efter middagen blev det nog tidigt läggdax för de flesta av oss. Dagens kommentar står helt klart Becca för: Jag trodde restaurangen rörde på sig!!!! Då hon såg Silja Festival tuffa ut...

Dag 2. Jag och Sofia tog oss en liten morgonpromenad i Wärtahamnen innan vi gick ner och åt frukost. Lite kyligt var det, men det värsta var nog ändå området som vi tvingades gå i, vi fick gå till Siljaterminalen och vända. Först fick vi en liten bussrundtur i norra delarna av Stockholm innan vi fick en guidad tur i Riksdagshuset. Efter Riksdagshuset fick vi fri tid och lunch, och då fick jag passa på att gå in på apoteket och bunkra upp ett litet medicinförråd. Kände att jag hade lite ont i halsen kvällen innan. Efter lunchen var det dax att gå en liten guidad tur i Gamla Stan. Helt plötsligt upptäckte jag att jag var jättehes! Tro nu inte att jag kan hålla tyst för det... Även om jag kanske inte pratade lika mycket som vanligt. Efter vandringen i Gamla stan så gick vi till Stadshuset där vi fick en guidad tur. Tyvärr började jag bli ganska trött och hade hyfsat ont i fötterna, men det var intressant att få se Blå Hallen och Gyllene Salen. Efter Stadshuset fick vi en liten bussrundtur på Djurgården och runt Gärdet!! Efter middagen åkte jag och Sofia upp till Sky Bar på 17:e våningen på hotellet. Vi var inte där så jättelänge utan vi åkte ner och softade på rummet.

Dag 3. Dvs idag! Frukost och avfärd mot Örnsköldsvik. Första stopp blev i Uppsala, där vi bokat in ett besök i Domkyrkan. Mycket intressant tycker jag. Det var faktiskt lite kul att se Gustav Vasas grav, men så tycker jag ju det är intressant med historia och kungar och annat gammalt. Efter guidningen lite fri tid, men då studiebesöket drog ut på tiden så hade vi bara knappt 45 min. Lite tråkigt bara, men så är det. Jag får helt enkelt åka tillbaka till Uppsala någon gång!! Efter Uppsala for vi vidare norrut och vi åt lunch någonstans i Hälsingland. Det skulle tydligen vara Sveriges största Värdshus... Nästa stopp blev vid Höga Kusten Bron, och då Höga Kusten är ett Världsarv så kan jag ju bocka av det på listan över besökta Världsarv. Nu bar det av mot Foppaland. Väl i Ö-vik så räknade jag ju kallt med att Foppa skulle stå och ta emot oss vid hotellet. Varför han nu skulle göra det? Nu gjorde han inte det, och jag ger honom en ny chans imorgon innan vi far vidare mot Haparanda! Är fortfarande väldigt hes, och jag har även varit mycket tyst idag. Tyst för att vara jag!!! Nu är det snart läggdax så att jag orkar upp i morgon bitti. Frukost 6.45, samling 07.30, avfärd 7.50!

Jag återkommer när jag har tillgång till nätet!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback