1 års jubileum!!

För exakt 1 år sedan satte jag för första gången mina fötter på Tomelilla-mark. Fast förra året var det ju den 6:e som idag. Jag skulle nämligen på intervju för Tomelilla Turismutbildning den 7 juni. Jag och syrran for ner hit i pappas fina Volvo och efter att ha varit en snabbis i Ystad, vid Glimmingehus och Simrishamn så for vi mot Tomelilla. På väg in till "centrum" så såg jag vart skolan var belägen och det var ju en liten tröst i alla fall, att veta vart jag ev skulle tillbringa nästan 2 år framåt. Vi svängde av mot centrum och förbi visade det sig min lägenhet, men sen missade vi att köra in mot centrum, dvs torget och körde rätt igenom byn!!! Vi vände i en rondell och gjorde en chansning när vi svängde mot Torget, sen skulle vi hitta Liljegrens Vandrarhem och det gick ganska bra. Vi installerade oss, bestämde oss för att utforska byn. Då vi var hungriga och inte hade några planer på att laga mat själva så käkade vi pizza på Maritza. På väg tillbaka till vandrarhemmet sedan så mötte vi några nynassar utanför Celtic-baren som skrek "Zieg Heil" och gjorde den berömda armrörelsen mot oss. Då tvekada jag på om jag egentligen ville bo här i nästan 2 år... Nog med nostalgin. Nassarna skrämde mej inte, för jag bor ju här nu och trivs faktiskt ganska bra!!

Idag var jag och Hette bjudna på Fiskfrukost på Buhres i Kivik där de informerade oss om lite vad som händer i sommar och så. Det var en herre från det nya Kivik Art Center, Österlen Sweden som informerade om vad som är på gång. Jag tror att det kan bli riktigt häftigt faktiskt. Jag kan tänka mej att ta en tur dit och utforska det hela i alla fall. Fiskfrukosten var väldig god, gott bröd, flera sillsorter, lax, såser till laxen och ett par röror samt ost. Yammi. Sedan bjöd Kiviks musteri på goda juicer. Innan vi for till Brösarp så fick vi se den nya baren på övervåningen, fiskbutiken och personalbostäderna som håller på att göras klara inför sommaren, förhoppningen är sedan att hyra ut rummen under lågsäsong till turister.

Dagen på turistbyrån flöt på bra, ett tag var det rätt mycket folk faktiskt men nu börjar jag få lite kläm på det hela så jag behövde inte så mycket hjälp faktiskt. Jag ser framemot sommaren faktiskt nu med alla turister...

Ska ut och jogga om en stund. Ska testa "Kronoskogen" vid Svampabanan/Tosselilla, det tråkiga är att jag måste cykla typ 15 min för att ta mej till motionsspåret, fördelen är att jag är uppvärmd och klar när jag kommer dit.

I morgon är jag ledig, men jag har ändå flera saker att ta tag i, så jag vet inte om det är så mycket ledigt. Måste t.ex. putsa fönstrena nu när mor och far kommer ner till helgen. Det ska bli jättekul!! Måste även hitta en present till syrran som fyller år nästa vecka. Lillsyrran blir 27!! Idag fyller min och syrrans kompis NIna 27!! Hade tänkt att ringa och sjunga vackert för henne i morses, men det glömde senila Jenny av så jag fick ringa och gratta till lunchen idag. Bättre sent än aldrig som det så fint heter.


Ha det så bra alla som läser min blogg. See ya!


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback