Valborgsmässoafton

Har varit i Hagfors på ett litet studiebsök med anledning av vårt examensarbete. Tog Swebus Express från Lund till Karlstad, vi var "nära" att missa anslutningsbussen i Göteborg bara, men det värsta var ändå chaufförens uppträdande. Grinigare busschaufför får man leta efter. Vi kom i alla upp till Karlstad efter drygt 8 timmars bussresa och vår kontaktperson Leif mötte upp oss. Han körde oss sedan till Hagfors som ligger ytterligare drygt 10 mil norrut. På vägen upp fick vi en liten "guidad tur". Det var tre trötta tjejer som checkade in på lägenhetshotellet Lyan i Hagfors. Efter att ha slängt in alla våra saker tog vi "vår" bil och letade upp ett ställa att käka på. Det blev restaurang Colloseum, där vi var i princip själva, men maten var god!
 
På torsdagen var vi igång mellan 8.00 och 20.30! Det var en intensiv dag där vi träffade flera turistentreprenörer samt kommunchefen, vi har en del att skriva rent nu kan man lugnt säga. På kvällen var vi med på en liten workshop som handlar om hur man ska utveckla Hagfors kommun. Det var intressant att vara med på, men tyvärr var vi väldigt sega. Leif hade kollat upp en hembygdsgård som serverade dagens lunch som han tog oss till. Där serverades det rårakor med stekt fläsk och lingonsylt. Det var riktigt gott. Efter workshopen tog vi oss till Ica där vi köpte lite att snaska på, sedan tillbaka till lägenheten.

Fredag: Efter frukost åkte vi till Uvåns näringslivs center där Leif mötte upp oss, innan vi for till Karlstad åkte vi till en utsiktsplats där vi hade utsikt över hela Hagfors. Det var en fantastisk utsikt. I Karlstad hade vi en liten "träff" med en kille som gjort en utredning om Hagfors som turistort. Eller rättare sagt hur man ska kunna utveckla Hagfors. Det var intressant att höra hans åsikter och tankar... När de andra två åkte hem stannade jag kvar i Karlstad ett par timmar. Det var bestämt att jag skulle träffa en kompis när jag ändå var där uppe i krokarna.

Om jag nu ska försöka sammanfatta besöket i Hagfors så måste jag säga:
Kommunen vill satsa på turismen, men befolkningen är lite tveksam då man alltid har haft järnverket att förlita sig på. De verkar ha lite svårt att se vad turismen har att ge. Sen är det inget fel på de som jobbar inom turismen redan, de är verkligen eldsjälar som verkar kämpa lite i motvind. Jag är dock lite besviken för jag hade ju räknat med att få se Jimmy Jansson... *hihi*

Lördag: Tog en fika med mor och far innan jag jämtade Nina. Vi for sedan och hämtade syrran på station. Då syrran fått Music and Lyrics så kollade vi på den, men sen satt vi mest och tjöta resten av kvällen.

Söndag: Vaknade tidigt. Som vanligt. För att inte väcka syrran smög jag ut i köket och valde att plugga lite inför marknadsföringstentan. Jag, syrran och morsan for iväg till Tanum för att kolla på hällristningarna, eller om jag ska vara ärlig så ville jag dit och fick med mej syrran och morsan. Det var kul att äntligen få se dom berömda hällristningarna, men jag måste säga att Vitlycke museum var en besvikelse, men nu har jag varit där. Pratade även lite med en som jobbade där på museet om lite frågor jag hade inför uppsatsen, som kanske egentligen borde vara klar nu... Men hon kunde tyvärr inte svara på dom frågorna där på rak arm, så jag får väl ta och ringa på onsdag. För det var då inga problem att få svar på frågorna... När vi kom tillbaka från vår lilla utflykt så satte jag mej och pluggade igen. Passade på att tvätta oxå. Rätt var det var så frågade syrran om jag kunde tänka mej att köra henne till Göteborg (typ 19.15) och jag svarade ja. Så vi (jag, syrran och Nina) for iväg till Göteborg vid 19.45 och lämnade av syrran i Göteborg. Sedan var det bara att åka norrut igen och lämna av Nina...

Idag är det som sagt Valborgsmässoafton och idag måste jag återigen plugga lite, jag har lovat Stina en liten tur i Trollhättan, i filmens tecken och sen ska jag till Göteborg. Igen. För idag är det återigen matchdax för IFK Göteborg!! Den måste jag se. Tyvärr har jag i princip inga pengar kvar efter att ha betalat mina räkningar och nu har jag ändå inte betalat syrran pengar för trippen till Ullared förra månaden. Och jag har inte handlat mat än!! Tur att jag får tillbaka 5000 på skatten men dom pengarna behöver jag ju i sommar då jag inte har studiebidrag.

Måste gå till studierna nu så att jag har full koll inför tentan.

Ha en trevlig Valborgsmässoafton!!!/Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback